Tuesday 15 November 2011

MANUSIA DAN PENYAKIT


MANUSIA DAN PENYAKIT

“Dan Kami turunkan di atas Al Quran sesuatu yang boleh menyembuhkan dan rahmat untuk orang-orang yang beriman”
Al-Isra, ayat 82.

“Illness itself is one of those form of experience by which man arrives at the knowledge of God, as He says, ”sickness themselves are my servants and are attached to my chosen friend”
Al-Ghazali

Setiap insan yang lahir ke dunia ini akan mengalami dua keadaan iaitu hidup atau mati, sempurna atau cacat, susah atau senang, sakit atau sihat. Yang mana satu berlaku kepada manusia terserah pada Allah SWT Tuhan Yang Maha Adil lagi Maha Arif, apa yang baik untuk makhlukNya, yang mungkin tidak dapat difahami oleh jangkaan akal manusia yang amat terbatas.

Sakit dan sihat adalah anugerah Allah kepada makhlukNya. Sebagai makhluk tentulah tidak munasabah kita mempersoalkan mengapa dan kenapa ada orang yang diberi sakit dan ada yang diberi sihat. Manakah munasabah makhluk mempersoalkan Khalik. Yang perlu bagi manusia adalah mencari hikmahnya. 

Allah yang bersikap Maha Adil menurunkan penyakit sebagai rahmat dan tanda kasih sayang, kerana biasanya di dalam derita kita banyak bergantung kepadaNya, banyak mengingatiNya dan bertawakkal kepadaNya.

 “Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan jadi tenang”

Al-Rad, ayat 28.

Allah juga menurunkan penyakit untuk meningkatkan darjat makhlukNya di sisiNya. Pesakit yang redha, sabar dan banyak bergantung kepadaNya akan ditinggikan darjatnya berbanding dengan pesakit yang lalai, rakus dan tidak sabar.

Kepada yang banyak berdosa, dengan sifat AdilNya, Allah menurunkan penyakit, bila pesakit redha dan sabar akan ketentuan nasibnya, maka terhapuslah dosa-dosanya. Kepada pesakit yang selama ini bergelumang dengan dosa, penderitaannya merupakan satu amaran dari Allah, kalau ia sedar, datanglah keinsafan pada dirinya.

Jika orang yang berdosa berbangga dengan dosa-dosanya hingga berlaku syirik, takabbur dan zalim, maka Allah akan menurunkan kutukanNya, maka timbullah penyakit yang susah untuk diubati dan yang tiada penawarnya sama sekali.

“Semua dosa-dosa dilambatkan Allah(pembalasannya) sesukaNya hingga hari kiamat, melainkan derhaka kepada ibubapa, maka sesungguhnya menyegerakan (bala seksaNya) bagi yang bersangkutan sewaktu hayatnya didunia ini sebelum matinya”
Hadith riwayat At Tabrani.

Dia antara perilaku yang dikutuk Allah ialah membuat dosa-dosa besar. Salah satu cara kutukan Allah ialah ditimpakan seseorang itu dengan penyakit yang tiada penyembuhnya seperti kanser, AIDS dan sebagainya.


Keluarga bahagia






No comments:

Post a Comment